onsdag 25 april 2012

Tionde - ett för gammalt påfund?


Idag är det den dagen man längtat mest efter på hela månaden. lön! och ja, i mitt fall, lite csn där också. Den 25:e har på något sätt blivit som en helig dag för oss, och inte konstigt, pengar är sjukt viktigt i vårt samhälle. Utan pengar klarar man sig inte. men ändå verkar det som att pengarna inte räcker månaderna ut.

Svår sits. hur ska man göra?

Jag är lite gammeldags av mig när det kommer till min kristna tro. Jag gillar allt det nya, den höga lovsången, dem intensiva nattmötena och att människor får hitta nya spännande sätt att visa sin tro på för allmänheten. Men dem som står mig nära vet att när jag är själv är det den gamla lovsången jag lyssnar på, det är dem mer traditionella predikanterna jag gillar, det är blodet jag vill höra om, osv. När det kommer till pengar och min tro, är jag också rätt traditionell. Jag tror att det som funkat i alla tider, funkar än. Varför skulle det inte göra det liksom? min generella tanke om pengar är såhär:

lagen om sådd och skörd har genom alla tider varit verksam, och fungerar. Ger du, får du. Givarens hand är aldrig tom, för att citera ett arabiskt ordspråk. Detta ändras aldrig.

Min mer specifika åsikt om pengar och tro är såhär:

Tionde är gott att ge.

för alla som inte vet, så menar jag här att det är gott att få ge 10 procent av min inkomst till Guds verk varje månad. Det är inte lagiskt, det är inte fanatiskt, det är symbol av tro och kärlek. Gud har gett mig möjlighet att få pengar så jag kan använda dem vist i världen, och nu ger jag tillbaks till honom, för att kunna visa min omgivning att det inte är in min kraft jag lever, utan i hans. 10 procent är ändå inte mycket, om du tänker på allt du får av honom. Jag menar, jag lägger ut mer än 10 procent på erik per månad, i presenter och fika och extra omtanke och små kärleksförklaringar. Gud är ju min fader, min allt, min frälsare liksom. Ska inte han vara värd minst lika mycket? Han har lovat, att om jag ger honom detta, som en hjälp för att förse hans hus (kyrkan) med medel för att kunna vara verksam, så kommer han välsigna mig så att mitt hus kan vara verksamt.

här kommer lite bibelord på det, och ja, jag tror fortfarande på att det som står i gamla testamentet är fullt verksamt idag. i viss grad, iallafall. Tänk på det när ni betalningar räkningarna nu, det kan vara värt en utmaning att iallafall testa det och se vad det går för. Gud kommer inte göra er besvikna om ni visar att ni litar på honom.


" Välsignad vare Gud den Högste
som gav dina fiender i ditt våld.
Och Abram lämnade honom tionde av allt. "
"och stenen som jag har rest som en stod skall bli en Guds boning. Och av allt du låter mig få skall jag ge dig tionde.”
"Till leviterna skall du säga: När ni tar emot israeliternas tionde, det som jag har bestämt att ni skall få av dem som er egendom, skall ni ge Herren en tiondel av tiondet som offergåva." ( leviterna var alltså dem som arbeta i kyrkan, och som herren försåg på detta sätt. vi skulle kunna säga att det är dagens kyrkoanställda, litegrann, men då har vi liksom...ja, det är inte helt korrekt, men typ)
"Du skall lägga undan tionde av allt du skördar, av vad åkern årligen ger."
"Så snart denna befallning blivit allmänt känd lämnade israeliterna rikliga förstlingsgåvor av säd, vin, olja och honung och av allt vad marken gav, och de kom också med tionde av allt i mängd."
"Sedan förde alla i Juda tionde av säd, vin och olja till förrådskamrarna"
"Det var åt honom Abraham gav tionde av allt. Först och främst betyder hans namn ”rättfärdig konung”, vidare är han kung i Salem, det vill säga ”fredskonung”."
"Betänk hur stor han måste vara, denne som Abraham, vår stamfader, gav sitt bästa krigsbyte som tionde."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar