torsdag 12 januari 2012

På min förskola ska vi äta mat under bordet

Opponeringsdags. 
Hjärnskakning.
Regn.
Missad lokalbuss. (Jag överväger aldrig lokalbussarna = jag är sjuk)
Jobb.

Så, idag, bråka inte med mig. Om du träffar mig, säg något snällt. Det finns en risk that I snap (vilket redan hänt) annars.

Hursomhelst. Det jag tänkte skriva var det här.
I min blivande privata förskola ska vi äta mat under bordet.
Jag menar det.

Alldeles nyss pratade vi om olika regler som vissa förskolor hade vid sina matsituationer. När jag läste det blev jag upprörd, och antog att dem andra också skulle bli det eftersom det för mig var så barnsliga saker som jag tyckte man kunde arbeta vidare på istället för att säga var fel. Och sen är jag lite naiv och tror att alla tycker som jag och faktiskt vill umgås med barn under roliga former.
det handlade om en tjej specifikt som ville äta sin mat under bordet men det tyckte pedagogen var fel så dem tvingade upp henne.
Varför kan man inte äta mat under bordet?
Min handledare på förskolan höll otroligt med och sa att man kan ju inte äta mat på golvet eller under bord eller stå på stolar, så det klart det var rätt gjort.

Så typiskt vuxna som inte kan se hur kul det är att göra saker lite annorlunda, och att det ibland kan vara skönt att inte sitta på en stol och äta.


känner aldrig vuxna hur ont det gör att sitta på en stol?

Själv äter jag ofta mat på golvet. framför tv:n tillexempel. När jag sitter länge på en plats vill jag efter sätta mig tvärtom, med huvudet neråt och benen upp längs med ryggstödet. Det skulle jag aldrig få göra på en förskola i sverige idag.

Nej, på min förskola ska vi vara flexibla, och se vad barn verkligen behöver, inte vad gamla tanter tycker är okej.

1 kommentar:

  1. Go girl! Pedagogen är väl till för barnet/ eleven och inte tvärtom eller hur? /Annabis

    SvaraRadera